Co jeść, żeby urosnąć: Węglowodany

Co jeść, żeby urosnąć: Węglowodany

Węglowodany to już ostatni składnik diety o którym nie wolno zapominać, planując naszą dietę. Węglowodany są podstawowym źródłem energii pokrywającym około 50-75% zapotrzebowania na nią. 1 gram węglowodanów daje 4 kcal energii.

Ten makroskładnik konieczny jest do metabolizmu tłuszczów. Błonnik zawarty w produktach węglowodanowych pełni w jelitach bardzo ważną funkcję, o której nie zawsze pamiętamy. Umożliwia ruchy perystaltyczne i usuwanie z przewodu pokarmowego resztek pożywienia. Tym samym zapobiega ich zaleganiu i sprzyja profilaktyce nowotworowej.

Zapotrzebowanie:

Węglowodany powinny dostarczać ok. 50-75% energii.

Węglowodany złożone

Węglowodany złożone powinny być podstawą diety, m.in. dlatego, że dają energię na długi czas. Uwalniają się stopniowo, dzięki czemu trzustka nie musi pracować zbyt intensywnie przy wytwarzaniu insuliny.

  • kasza gryczana
  • kasza jęczmienna
  • Kasza jaglana
  • ryż naturalny brązowy
  • pieczywo pełnoziarniste
  • płatki owsiane
  • makaron ciemny
  • ziemniaki
  • warzywa

Węglowodany proste

Na co dzień unikaj spożywania produktów z poniższej listy za wyjątkiem owoców (powinieneś jeść) oraz miodu (jedna łyżeczka do herbaty nie
zaszkodzi).

  • cukier
  • cukierki
  • batony
  • słodycze
  • ciastka
  • wyroby cukiernicze
  • cola i inne napoje
  • miód
  • owoce

Indeks glikemiczny

Dieta na wzrost powinna zawierać przede wszystkim produkty o niskim indeksie glikemicznym (IG).  Dzięki niskiemu IG, poziom cukru we krwi pozostaje w normie, a uwalnianie hormonu wzrostu osiąga wyższy poziom.

Tagged under:

Leave a Reply

Your email address will not be published.